Multitasking Nedir?

Multitasking, Türkçe adıyla çoklu görev, aynı anda çok şey yapmak için harika bir yol gibi görünüyor, ancak araştırmalar beynimizin birden fazla görevi yerine getirmede sandığımız kadar iyi olmadığını gösteriyor. Aslında, bazı araştırmalar çoklu görevlerin anlama, dikkat ve genel performansınızı azaltarak üretkenliğinizi gerçekten engelleyebileceğini öne sürüyor. Çoklu görevi bu kadar üretkenlik katili yapan nedir? Aynı anda birden fazla şeyi başarıyormuşsunuz gibi görünebilir, ancak gerçekte yaptığınız şey, dikkatinizi hızla değiştirmek ve bir şeyden diğerine odaklanmak. Bir görevden diğerine geçmek, dikkat dağıtıcı unsurların ayarlanmasını zorlaştırabilir ve sizi yavaşlatabilecek zihinsel engellere neden olabilir.

Çoklu Görev (Multitasking) Nedir?
 

  1. Aynı anda iki veya daha fazla görev üzerinde çalışmak
  2. Bir şeyden diğerine geçiş
  3. Bir dizi görevi hızlı bir şekilde arka arkaya gerçekleştirme
 


Çoklu Görev Verimliliği Nasıl Engeller?

Çoklu görev, üretkenliği ciddi şekilde etkiler. Beynimiz aynı anda birden fazla görevi yerine getirme yeteneğinden yoksundur; çoklu görev yaptığımızı düşündüğümüz anlarda, büyük olasılıkla görevden göreve hızla geçiş yaparız. Tek bir göreve odaklanmak, bazı kişiler için çok daha etkili bir yaklaşımdır. İşte multitasking'in aslında sandığımız kadar yararlı olmadığının birkaç sebebi:

 

Çoklu Görev Dikkat Dağıtıcıdır

Birden fazla işi aynı anda yapanlar, aynı anda tek bir göreve odaklanan insanlardan daha fazla dikkati dağılmış hissedebilir. Bu, alışkanlık gereği, çok görevli kişilerin sürekli olarak yeni bir göreve odaklandıklarını ve kendilerini orijinal görevlerinden etkili bir şekilde uzaklaştırdıklarını düşündüğünüzde mantıklıdır. Bazı araştırmalar, çoklu görev yapanların daha fazla dikkatlerinin dağıldığını ve aynı anda birden fazla görev üzerinde çalışmadıklarında bile dikkatlerini odaklamakta zorlanabileceklerini öne sürüyor.

 

Çoklu Görev Sizi Yavaşlatır

Popüler inanışın aksine görünse de, çoklu görev yaptığımızda daha yavaş ve daha az verimli çalışma eğilimindeyiz. Çoklu görev, psikologların "görev değiştirme maliyetleri" dediği şeye veya görevden göreve geçişten kaynaklanan olumsuz etkilere yol açar. Bir şeyden diğerine atlamakla ilişkili artan zihinsel talep nedeniyle görev değiştirme maliyetleriyle (daha yavaş bir çalışma hızı gibi) karşılaşıyoruz. Odak noktamızı değiştirmek, görevleri hızla bitirmek için otomatik davranışlara güvenmemizi de engeller. Daha önce yaptığımız tek bir göreve odaklandığımızda, zihinsel kaynakları serbest bırakan "otopilot" üzerinde çalışabiliriz. İleri geri geçiş bu süreci atlar ve sonuç olarak daha yavaş çalışma eğiliminde oluruz.
 

Çoklu Görev Yönetsel İşlevleri Bozar

Çoklu görev, beyindeki yönetici işlevler tarafından yönetilir. Bunlar bilişsel süreçleri kontrol eder ve yönetir ve belirli görevlerin nasıl, ne zaman ve hangi sırayla gerçekleştirileceğini belirler. Yürütücü kontrol sürecinin iki aşaması vardır:

 

· Hedef değiştirme: Bir şey yerine başka bir şey yapmaya karar vermek

· Kural etkinleştirme: Önceki görevin kurallarından yeni görevin kurallarına geçiş

 

Bu aşamalardan geçmek harcadığınız vakte saniyenin yalnızca birkaç onda birini ekleyebilir, ancak insanlar tekrar tekrar ileri geri geçiş yaptığında bu toplam kabarmaya başlayabilir. Aynı anda hem çamaşır katlarken hem de televizyon izlerken bu çok önemli olmayabilir. Ancak, yoğun trafikte araç kullanırken olduğu gibi güvenliğin veya üretkenliğin önemli olduğu bir durumdaysanız, kısa süreler bile kritik olabilir.

 

Çoklu Görevleri Üstlenenler Hata Yapar

Çoklu görev performansınızı düşürebilir ve sizi hata yapmaya daha yatkın hale getirebilir. Araştırmalar, sınıfta çoklu görev yapan öğrencilerin daha düşük not ortalamalarına sahip olma eğiliminde olduğunu göstermiştir (ve eğer evde çoklu görev yapmaya devam ederlerse, ödevlerini bitirmeleri genellikle daha uzun sürer). Yetişkinler ayrıca çoklu görev yaparken daha düşük performans yaşayabilir.

 

Çoklu Görevlerde Beyin Fonksiyonu

Aynı anda birkaç farklı şey yapmak, sık sık çoklu görev yapan insanlar için bile bilişsel yeteneği bozabilir. Aslında araştırmalar, insanların çoklu görev yeteneklerini abartma eğiliminde olduğunu ve bu alışkanlığa sahip olan kişilerin çoğunlukla bu konuda etkili olmak için gereken becerilerden yoksun olduğunu gösteriyor. Kronik çok görevliler, akranlarından daha fazla dürtüsellik gösterme eğilimindedir ve aynı anda birden fazla şeyle uğraşmanın olası risklerini küçümseme olasılıkları daha yüksek olabilir. Ayrıca daha düşük düzeyde yönetici kontrolü gösterirler ve genellikle kolayca dikkatleri dağılır. Bir görevi tamamlamaya başladığımızda, beyindeki çeşitli ağlar davranışlarımıza rehberlik etmek için etkileşime girer. Bu davranış şunları içerir:
 

· Hedef belirlemek

· Bunu başarmak için ihtiyaç duyduğumuz bilgileri belirlemek

· Alakasız dikkat dağıtıcıları göz ardı etmek

 

Aynı anda birden fazla görev için bu sürece girmeye çalıştığımızda bilişsel hatalara yol açabilir. Örneğin, daha fazla dikkat dağınıklığına yol açacak olan ilgisiz bilgileri göz ardı etmeyebiliriz. Kronik çoklu görevin zamanla beyni değiştirerek daha fazla dikkat dağınıklığına ve odaklanma sorunlarına yol açması mümkündür veya bu özelliklere sahip kişilerin ilk etapta çoklu görev yapma olasılıkları daha yüksek olabilir.


Ergenler ve Çoklu Görev

Kronik, ağır çoklu görevlerin olumsuz etkisi, özellikle ergen zihinleri için zararlı olabilir. Bu yaşta beyinler önemli sinirsel bağlantılar kurmakla meşguldür. Dikkati çok ince yaymak ve sürekli olarak farklı bilgi akışları tarafından dikkatin dağılması, bu bağlantıların nasıl oluştuğu üzerinde ciddi, uzun vadeli, olumsuz bir etkiye sahip olabilir.

 

Medya (Sosyal Medya, Multimedya, vs.) Çoklu Görevcileri

Bazı araştırmalar, medya çoklu görevleriyle uğraşan kişilerin (birden fazla medya biçimini veya teknoloji türünü aynı anda kullanarak) görsel ve işitsel bilgileri entegre etmede daha iyi olabileceğini düşündürmektedir. Bir çalışmada, 19 ile 28 yaş arasındaki katılımcılardan medya kullanımlarıyla ilgili anketleri doldurmaları istendi. Daha sonra katılımcılar, bir öğenin renk değiştirdiğini belirtmek için sesli ve sesli bir görsel arama görevini tamamladılar. Ağır çok görevliler, ses sunulduğunda aramada daha iyi performans gösterdiler ve bu, iki duyusal bilgi kaynağını entegre etmede daha usta olduklarını gösterdi. Tersine, ses olmadığında ağır çoklu görevliler hafif/orta çoklu görevlilerden daha kötü performans gösterdi.
 

Multitasking Alışkanlığını Kırın

Çoklu görev yapmanın hayatınızı olumsuz etkilediğini düşünüyorsanız, üretkenliğinizi ve verimliliğinizi artıracak bazı değişiklikler yapmanız mümkün. Bir dahaki sefere kendinizi çoklu görev yaparken bulduğunuzda, başarmaya çalıştığınız çeşitli şeyleri hızlı bir şekilde değerlendirin. Ardından, önce hangi göreve odaklanmanız gerektiğini belirleyin.
 

  1. Herhangi bir zamanda hokkabazlık yaptığınız şeylerin sayısını yalnızca bir görevle sınırlayın: Aynı anda birden fazla şey üzerinde çalışmanız gerekiyorsa, çamaşır katlamak gibi otomatik bir şeyi, sohbet etmek gibi daha fazla odaklanma gerektiren bir şeyle birleştirmeyi deneyin.
  2. "20 dakika kuralı"nı kullanın: Görevler arasında sürekli geçiş yapmak yerine, diğerine geçmeden önce 20 dakika boyunca dikkatinizi bir göreve tam olarak vermeye çalışın.
  3. Görevlerinizi gruplayın: E-postanızı kontrol etme veya başka bir dikkat dağıtıcı göreve katılma dürtüsüne direnmekte zorlanıyorsanız, üstesinden gelmek için gün içinde belirli bir zaman planlayın. Benzer görevleri bir araya toplayarak ve bunları halletmek için bir zaman ayarlayarak, başka bir şeye odaklanmak için zihninizi özgür bırakabilirsiniz.
  4. Dikkat dağıtıcıları sınırlayın: Bu, çalışmak için daha sessiz bir yer aramak, telefonunuzu kapatmak ve bildirimleri ve alarmları kapatmak anlamına gelebilir.
  5. Farkındalık uygulayın: Günlük rutininize farkındalık eklemek, çoklu görev yaptığınız zamanları fark etmenize yardımcı olabilir. Farkındalık, aynı anda bir şeye odaklanma ve dikkat etme yeteneğinizi de geliştirebilir.


Bir seferde bir görev üzerinde çalışmak daha üretken olmanıza yardımcı olabilir ve her görevi daha keyifli hale getirebilir.

Multitasking Becerilerini Geliştirmenin & İyileştirmenin Yolları

 

Yapılacaklar Listesi Yapın
Aynı anda birden fazla projeyle uğraşırken yapmanız gereken ilk şeylerden biri bir yapılacaklar listesi oluşturmaktır. Pek çok insan bunu yapmak için başlarını kaldırana kadar bekler, ancak yapmanız gereken her şeyi organize edebilmek, çok görevliler için önemli bir beceridir. Bir liste ayrıca görevlerin belirli bileşenlerini unutmamanızı sağlar.

 

Önceliklendirin
Yukarıda bahsedildiği gibi, çoklu görev becerilerinizi verimsiz bir şekilde kullanmanın olumsuz yanlarından biri, iyi önceliklendirme yapamamaktır, bu nedenle, onları geliştirmenin bir yolunun öncelik vermeyi öğrenmek olduğu mantıklıdır. Hangi görevler için ne kadar zaman ayrılması gerektiğini ve hangilerinin önce yapılması gerektiğini belirleyin. Örneğin, patronunuzla yapacağınız önemli bir toplantı, yapılacaklar listenizde muhtemelen bir sosyal medya gönderisinden daha üst sıralarda yer almalıdır. Sağlıklı bir iş-yaşam dengesini korumak önemli olduğundan, bu aynı zamanda işle ilgili olmayan faaliyetleri de içerir.

 

Benzer Görevleri Gruplayın
Çoklu görevi zorlaştıran faktörlerden biri, odağınızı farklı görevler arasında ileri geri değiştirmek zorunda olmanızdır. Çoklu görev becerilerinizi geliştirmenin iyi bir yolu, birbirine nispeten benzer görevler üzerinde çalışarak başlamaktır - örneğin, gün boyunca birkaç farklı sosyal medya platformunda gönderiler yapmanız gerekiyorsa, bu görevleri birlikte gruplandırın. Benzerlik, odağı değiştirmeyi ve zaman kaybetmeden çalışmaya devam etmeyi kolaylaştıracaktır.

 

Dikkat Dağıtıcı Şeylerden Kaçının
Olabileceğiniz en verimli çoklu görevli olmak istiyorsanız, dikkatinizin dağılmasından kaçınmanız gerekir. Dikkati dağıtan şeyler kişiye göre değişir – birçok kişi görevleri yerine getirirken müzik dinlerken bazıları bunu fazla dikkat dağıtıcı bulabilir. Özellikle çok sayıda çalışan şu anda evlerinden çalışırken, özellikle ofis içi çalışmaya alışmış kişiler için dikkat dağıtıcı şeylerden kaçınmak büyük bir zorluk olabilir. Evde dikkatinizin dağılmasını önlemek için yapabileceğiniz birkaç farklı uygulama vardır:

 

· Ofise gidiyormuş gibi giyinin ve aile üyelerine “şimdi işe gideceğinizi” duyurun.

· Belirli bir ofis kurun.

· Her zamanki çalışma programınızı takip edin ve ofiste olduğunuz zamanlardaki gibi molalar verin.

· Programınızı yayınlayın, evdeki herkesin görmesini sağlayın.

· Kişisel telefonunuzu sessize alın ve çalışma saatlerinde kullanımınızı sınırlayın.

 

Delege Edin
Bir görevi bir başkasına devretmek teknik olarak aynı anda birden fazla şey yapmak anlamına gelmese de, bu görevleri mümkün olan en kısa sürede tamamlamanın bir yoludur. Kendinizi ve belirli bir zaman diliminde neler yapabileceğinizi biliyorsanız, en önemli görevlere öncelik vermeli ve geri kalanını bunları etkili bir şekilde tamamlayabilecek ekip üyelerine vermelisiniz.

 

Alıştırma Yapın
Diğer her şey gibi, çoklu görev becerileriniz de pratikle geliştirilebilir. Belirli bir aktiviteye ne kadar aşina olursanız, onu neredeyse otomatik olarak yapmak da o kadar kolay olacaktır. Sizin için en iyi olan çoklu görev ipuçlarını ve becerilerini ancak onları gerçekten uygulamaya koyduğunuzda fark edebilirsiniz. Çeşitli yöntemleri deneyin ve aynı anda birden fazla görevle karşı karşıya kaldığınızda sizi işinizin üstünde ve verimli tutmakta ne kadar etkili olduklarını izleyin.



Multitasking ile İlgili Sıkça Sorulan Sorular

 

Çoklu görev sağlık için kötü müdür?

Evet, olabilir. Çoklu görev, odaklanma yeteneğinizi azaltabilir, stres duygularını artırabilir ve dürtüselliği şiddetlendirebilir. Ayrıca işte veya okuldaki performansınızı kötüleştirebilir ve bu da daha fazla olumsuz duygu ve kaygıya yol açabilir.

 

Birinin çoklu görevde sorun yaşaması ne anlama gelir?

Bu, çoğumuz gibi, beyinlerinin aynı anda birden fazla karmaşık görev üzerinde çalışacak şekilde kablolu olmadığı anlamına gelir. Bir seferde tamamen tek bir şeye odaklandığımızda çok daha iyi performans gösteririz.

 

Özgeçmişime bir beceri olarak çoklu görev eklemeli miyim?

Özgeçmişinize eklemeden önce gerçekten çoklu görev yapıp yapamayacağınızı düşünmelisiniz. Çoklu görev yeteneğimizi abartma eğilimindeyiz ve bu alanda yetenekli olduklarını düşünen insanlar bile çoğu zaman hata yapıyor veya verimsiz çalışıyor.